Friday, November 18, 2016

Banyak Warna Warni Ayam Laga

Agen Sabung Ayam Terbesar - Hobi dan minat memelihara ayam laga belum mencapai kepuasan hakiki jika hanya melihat warna, lagak dan ketangkasan ketika berlaga. Kepuasan hakiki boleh dikecapi bila melihat dari sudut keindahan dan rahsia ciptaan yang Maha Mencipta.

Secara semulajadinya apa saja jenis ayam, ayam jantan amat menjaga kawasan kekuasannya. Tanda dan amaran kawasan biasanya diisytiharkan dengan kokokan. Tetapi bila ayam jantan bertemu dengan ayam jantan yang lain yang belum pernah ditemuinya yang mencerobohi kawasanya, ia akan menunjukkan aksi kejantanan dan kekuatannya dimulai dengan kokokan nyaring memberitahui sempadan kawasannya. Kemudian ia menunjukkan aksi kekuatannya menghampiri lawannya secara berhati-hati sambil menilai kelemahan dan kekuatan lawannya. Sebab itu lah kadang-kadang pertempuran tidak berlaku bila masing-masing mengetahui kekuatan lawan yang sukar ditandingi. Pertempuran hanya berlaku bila ada tanda-tanda kelemahan dapat dikesan di satu pihak. Serbuan akan berlaku yang dimulai oleh ayam jantan yang lebih kuat.

Bagi spesis ayam laga, pantang undur bila diserbu. Sifat kedegilan yang dimiliki ayam laga kadang kala sanggup bertempur hingga mati. Ini tidak berlaku kepada ayam spesis biasa seperti ayam kampung. Bila kesakitan ayam kampung akan cabut lari.

Sepatutnya begitulah sikap kita, Mengenali kawasan sempadan rumahtangga kita. Jangan sesekali mencerobah. Kita ada ahli keluarga yang perlu dijaga dan dipertahankan keselamatan mereka. Jangan menjadi dayus membiarkan ahli keluarga kita diganggu tanpa melakukan apa-apa. Jangan mencari musuh. Nabi kita pernah bersabda yang mafhumnya, jangan kita bercita-cita mencari musuh tetapi bila kita berhadapan dan bersua dengan musuh kita, jangan sesekali berundur sambil kita memperbanyakkan mengingati Allah. 

Bila kita mengetahui permusuhan membara yang berlaku di antara sahabat kita, jangan sesekali kita menjadi orang yang mencurahkan minyak, pergaduhan pasti berlaku. Jangan mengadu domba nanti kita menerima akibatnya, walaupun selamat di dunia di akhirat pasti diambil kira. Kadang kala perbalahan belum tentu berlaku tetapi di sebabkan kita, ada yang luka cedera menanggung derita. Ayam laga oh ayam laga! 

Lihatlah sahabat-sahabat kecantikan ayam laga. Warna dan aksinya amat menarik. Gambar ini diambil dari Blog Pak Teh, ayam laga utara. Mohon maaf Pak Teh tak minta izin tlebih dahulu siarkan gambar ayam dari blog ayam laga utara Pak Teh tu. Cantik ayam nii Subhanallah ...





Ini adalah sebahagian kecil warna yang dimiliki ayam laga. Kalau rajin lihat blog ayam laga, macam-macam warna kita boleh lihat.

No comments:

Post a Comment